Oxford

Jag behövde varken pass eller visa för att komma in i Oxford, de pratade engelska där och använde sig av brittiska pund.. Det känns som att jag varit utomlands på en dagstripp. För mig är London ett eget land, typ som Vatikanstaten och när jag åker utanför zonerna känns det som att jag hamnar i ett annat land på okänd mark. Trots att det regnat katter och hundar hela dagen hade jag och Anne en fantastisk liten utflykt som berättas bäst med lite bilder.


Efter det vanliga strulet med suspended tubes hamnade jag äntligen på Viktoria station där vi tog bussen mot Oxford. Jag åker hellre buss än tåg, man ser så mycket mer från bussfönstret. Vi har sett gröna ängar, vita får och prickiga kossor. Anne berättade att bor man på landet i Tyskland roar man sig med att välta kor.



Utflykten började med en stadig frukost på Weahterspoon. Anne åt en full engelsk (utan alkohol förstås) och jag åt gröt och scrambled eggs, min favorit.


Kulturella som vi är så tog vi givetvis en historisk guidad tur genom staden. Anne flinar glatt åt guiden. Vi fick en privattur, det var bara vi som var dumma nog att villigt traska runt över kullerstenar och lerpölar men nu vet vi iaf allt om Oxford och universitetet. Jag skulle nästan kunn skriva på mitt CV att jag pluggat i Oxford, eller?



Här pluggade ingen mindre än Bill Clinton.. Fan är det verkligen så han heter?


Efter den guidade turen som varade i två timmar var våra stackars fötter dyngsura och iskalla. Vad passar inte bättre än afternoon tea på englands äldsta och första café?

Scones med clotted cream och jam! And a lovely cup of tea =)



Jag fick med mig två souvenirer hem, ett paraply som det står Oxford University på (ja jag tänker gå runt i London och låtsas att jag är einstein) och ett par gummostövlar från Debenhams. Två regninga souvenirer från ett regnigt Oxford. En otroligt lyckad dag och jag åker mer än gärna tillbaka till Oxford en solig dag. Då vill jag gå på en Harry Potter tur, besöka Oxford Castle och dricka vin i en park. Någon som ska med?

Nu ska jag krypa ner i sängen tillsammans med en bok innan det är dags att sova och ladda för en ny jobbvecka.

Gonatt =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Trackback
RSS 2.0