Rekryterare i London

Jag har varit totalt värdelös på att uppdatera på sista tiden men nu tyckte jag det var dags för lite uppdatering då jag fick en liten kommentar att svara på =)

Läst HELA din blogg nu och det är faktiskt så att du givit mig massa inspiration.

Jag flyttar till london om 3 veckor.


Och min viktigaste fråga är: När du talar om rekryterare för att hitta jobb vart/vilka/hur gick du till väga.


Jag jobbar med IT och vill ju helst fortsätta med det


MVh

2011-01-06 @ 17:50:53

Vad kul att höra att jag har lyckats inspirera någon av mina läsare och jag ska försöka så gått jag kan med att berätta om hur jag gick till väga när jag letade jobb i London. Att hitta ett jobb i London är inte alltid så lätt som många tror. Beror visserligen på vilket sorts jobb man vill ha, vill man jobba i butik eller plocka disk finns det nog alltid något man kan få, men nu var det inte sådana jobb jag var ute efter och jag antar att du inte är heller. Att jobba i butik var min nödlösning ifall att alla mina sparpengar skulle ta slut och jag absolut inte kunde få något annat jobb. Innan ni flyttar till London, se till att ha ett ordentligt startkapital, det kostar att bygga upp ett nytt liv i London.

Jag började fila på mitt CV säkert någon månad innan jag flyttade till London, då hade jag inte ens bokat någon flygbiljett. Jag letade runt på nätet och hittade modeller på hur ett engelskt CV skulle se ut (skiljer sig inte så mycket från ett svenskt CV). Jag visste att jag ville jobba inom media eller marknadsföring och googlade därför på olika rekryteringsfirmor i London inom dessa områden och la sedan upp mitt CV på deras sidor. Jag laddade även upp mitt CV på olika jobbsajter så som REED och The Guardian. Efter det sökte jag massa olika jobb som lagts ut av olika rekryteringsfirmor. Jag hade inga stora förväntningar på att rekryterare skulle börja höra av sig då jag fortfarande var i Sverige och hade både svensk address och svenskt nummer på mitt CV. MEN, under flera dagar var det rekryterare som ringde mig i samband med att de hittat mitt CV då jag sökt något jobb online och bad mig höra av mig när jag var på plats i London. Detta gav mig en otrolig självförtroendeboost att jag som nyutexaminerad, ung tjej utan 10 års erfarenhet faktiskt hade ett CV som stack ut.

Ett par veckor senare när jag väl var på plats i London började jag ringa runt till de rekryterare som tidigare kontaktat mig. Jag kom till London på en fredag kväll, på måndagen därefter hade jag mitt första möte hos en rekryteringsfirma. Jag hade ingen aning om vad de förväntade sig av mig och vad som skulle hända på mötet. Väl på mötet fick jag fylla i en massa formulär, mina personuppgifter och andra viktiga saker. Glöm ej pass! Jag fick även ett besked om att jag kunde börja som Market Researcher på ett företag redan dagen efter utan att ens varit på intervju hos dom. En rekryteringsfirma skickar normalt ut dig till olika företag som har lediga positioner som rekryteringsfirman anser kunna passa just dig och dina erfarenheter. Jag hade otrolig tur som fick ett jobb så snabbt, det var ett temporärt jobb som varade i en månad. Pengarna blev inte speciellt stora men jag jobbade på så bra tider att jag hade tid att söka andra jobb, träffa rekryterare och springa på intervjuer emellanåt.

Jag gick på så många intervjuer att jag inte ens kommer ihåg alla. Nu kanske man skulle kunna tro att det skulle kännas hopplöst att springa på intervjuer och sedan gång på gång få ett nej. För mig var det tvärtom, jag fick ett otroligt självförtroende av att det faktiskt fanns företag som tyckte mitt CV var så bra att de tillochmed ville träffa mig personligen, bara det kändes som en vinst. Jag har även haft en otrolig tur med rekryterare, de har samtliga trott på mig och stöttat mig genom hela intervjuprocessen. Håll dig god vän med rekryterarna, det kan komma att löna sig i framtiden.

Efter min månad som Market Researcher extraknäckte jag lite som översättare och face model medans jag väntade på besked från ett flertal företag. Trots flera nej har jag ändå fått en bra feedback efter intervjuerna, så som att jag hade en trevlig och lättsam personlighet med mycket energi och motivation men att jag tyvärr saknar relevant erfarenhet. Ett sådant nej känns ändå helt okej att få för jag förstår att företagen vill anställa de som kan bidra mest åt företaget.

6 månader senare har jag ett permanent heltidsjobb inom broadcasting där jag har varit sedan slutet av augusti, två månader efter att ha anlänt i London. Det var samma rekryteringsfirma som hjälpte mig med mitt första jobb som även skickade vidare mitt CV till mitt nuvarande företag. Några tips till som planerar att åka till London för att söka jobb är att:
  • Var aktiv i ditt sökande, det går inte var för aktiv!
  • Se till att du syns!
  • Håll dig vän med rekryterarna!
  • GOOGLA!
  • Ge aldrig upp!
Jag hoppas att jag kunnat hjälpa dig lite på traven med detta inlägg, annars går det ju alltid att läsa i experten Stinas blogg, hon har en kategori som heter Career som är mycket läsvärt!



Inför in av alla mina jobbintervjuer fick jag rådet att läsa Financial Times. Jag fick inte jobbet, men jag gick vidare till en andra intervju. I nuläget är jag dock glad att jag inte fick jobbet.. Finansvärlden är nog inget för mig..
Kan ju passa på att svara på Jens kommentar också som han skrev för ett tag sen. Ja, det var Annas födelsedagsparty jag var på och jo det var ett fylleslag som hette duga minsann :P Jag tyckte väl att jag kände igen dig =)

Kommentarer
Postat av: S

TACK :D !

2011-01-07 @ 10:11:50
Postat av: Liz

har läst massa i din blogg, har planer på att flytta till London redan i höst, det enda problemet för mig är boende för jag ska nämligen plugga och har kommit in på en skola i Camden, visserligen börjar den inte förrän våren 2012 , men man ska vara ute i god tid helt enkelt. har du egen lägenhet där?



MVH Liz

2011-01-18 @ 22:49:35
URL: http://lizmakeup.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Blogg listad på Bloggtoppen.se
Trackback
RSS 2.0